De ce Vlad a fost numit Tepes

Posted: Iunie 6, 2010 in psihoistorie

Trasul in teapa nu a fost inventia  lui Vlad Tepes. Era o metoda uzuala de tortura in Europa. Stefan cel Mare, Ludovic al XI-lea al Frantei, nobili feudali din tarile apusene o foloseau pentru a inspaimanta populatia. Vlad Tepes doar a folosit-o pe scara mai larga. De ce a ales el aceasta metoda de pedepsire si nu alta?

Stim ca in copilarie Vlad a fost cerut de turci ca ostatic, pentru ca tatal lui, Vlad al II-lea, sa nu se revolte. Din 1442 (de la 11 ani) si pana in 1448 (la 17 ani), Vlad a fost prizonier 6 ani la inamici, oameni de alta  natie, limba, cultura si religie. Era tratat cu deferenta, ca un ostatic de os domnesc, dar nu era liber. Fratele sau, Radu cel Frumos, a fost captiv si el tot din 1442, dar pana in 1462, deci cu 14 ani mai mult! Astfel de perioade lungi de criza in formarea unui copil lasa urme adanci. Vlad a trebuit sa plece departe de casa, de poporul sau, de spatiul familiar, intr-un tinut necunoscut, perceput ca ostil, de vreme ce turcii erau opresori. Faptul ca tatal sau a aceptat aceasta trebuie sa fi fost perceput de catre copilul Vlad ca pe o tradare, o cedare lasa, un abandon emotional. Vlad a crescut de la 11 ani fara tata, fara mama. Fratele sau Radu a fost asimilat de catre turci, trecand la religia musulmana, devenind homosexual, amantul sultanul Mehmet II (Mahomed, cuceritorul Constantinopolului). Vlad nu si-a schimbat religia ortodoxa, nici nu stim despre el sa fi devenit homosexual (a fost casatorit, a avut copii). Au fost presiuni asupra sa, in acel serai indepartat, livrat ca un pachet la discretia unor sultani dedati la placeri cu tineri frumosi? Sa nu uitam ca Radu, fratele impreuna-ostatic al lui Vlad, a primit supranumele „Cel Frumos”. Tot acest frate s-a intors contra lui Vlad, fiind cel ce ii va lua locul la domnie, navalind asupra lui cu oaste turceasca in 1462, cand Vlad e infrant de turci si ucis de boieri tradatori, dar practic eliminat de un frate fratricid, marioneta a sultanului dusman de moarte al lui Vlad. Turcii, care au reusit sa corupa si sa remodeleze un frate al lui Vlad, au incercat ei acelasi lucru cu Vlad, in perioada in care acesta era total la dispozitia lor, ca un copil de 11 ani, imatur, neformat, slab, prizonier? Au incercat sa-l seduca, ori sa-l violeze? In cercurile intelectuale romanesti se vorbeste in ultimii ani ca anumite documente recent descoperite in arhivele turcesti ar pleda pentru o asemenea ipoteza. Asteptam publicarea lor…

In orice caz, vedem o curioasa paralela intre acest episod de captivitate turceasca, avand posibile implicatii de agresari homosexuale, si trasul in teapa, care il va caracteriza ulterior pe Vlad. Nu am informatii ca in prima domnie, cea de la 17 ani, care a durat doar 2 luni, Vlad ar fi tras in teapa. Dar in cea de-a doua domnie, cea de la 25 de ani, Vlad a tras in teapa imediat ce a preluat puterea! Avem pe de o parte tragerea in teapa (se introducea o teapa in anus, se batea cu un ciocan de lemn) si actul homosexual, cu care seamana pe plan simbolic.

Copilul Vlad e posibil sa fi fost agresat de catre adulti homosexuali (fie o tentativa de seducere, fie seducere, fie viol). Adultul Vlad trage cu delectare in teapa turci, ca o compensare pentru traumele suferite. Sa fi dorit Vlad ca suferintele fizice ale turcilor (reprezentantii simbolici ai sultanului) sa fie o psihodrama pe invers a episodului tragic in care a suferit psihic sau somatic? In orice caz, tepele care au impanzit Tara Romaneasca, un peisaj sinistru, „padurile” de trasi in teapa, par a avea o conotatie mizanscenica, de jucare a unor roluri  pe o vasta scena cu public, inghetat de spaima de data asta. Vlad este regizorul acestei drame, si ne intrebam daca acest regizor incantat nu a fost in copilarie la randul sau actor in aceasta piesa repetata la nesfarsit, dar fara a-i aduce vreodata eliberarea de tumultul interior…

Interesant e si faptul ca, desi alti regi europeni au folosit teapa, totusi numai Vlad a folosit-o cu atata abnegatie incat a intrat in istorie PRIN acest procedeu de tortura. Tragerea in teapa era cunoscuta de mult in Europa, dar nu iesea in evidenta in panoplia metodelor de tortura. Ceilalti regi  si feudali au aplicat-o, dar nu s-au axat pe ea cu voluptate, in timp ce Vlad o aplica in mod clar ca pe un hobby preferat intre toate. Acest fapt ar putea fi o proba a atasamentului sau fata de simbolistica tepelor-spectacol: homosexuali care vad transformata placerea in durere.

Ar lucru interesant e ca ridicarea unei tepe nu era deloc simpla. A trage in teapa un om trebuia facut cu metoda si stiinta, pentru ca teapa sa nu atinga organe vitale, ca ficatul si inima, altfel omul murea pe loc, fara spectacolul agonizarii timp de cateva zile.  In plus, era dificil sa ridici un om culcat la pamant, care avea teapa introdusa in anus, pentru a introduce aceasta teapa in groapa sapata cu rol de sustinere. Aceasta metoda cerea timp, calai specializati, manuitori cu brate puternice, care sa sape gropi, sa ciopleasca tepe (suficient de puternice sa nu se rupa), sa ridice greutati considerabile. De ce atata cheltuire de forte, intr-o perioada cand era destul de construit, avanposturi, turnuri, fortificatii, cand era mai simplu sa spanzuri multi infractori sau inamici de ramurile unei paduri, pentru a obtine acelasi efect psihologic de terifiere, dar cu mult mai putin efort? Amploarea fortele implicate de Vlad sugereaza un puternic atasament la nivel defulatoriu pentru aceasta modalitate de compensare simbolica, din pacate una care nu reusea niciodata sa vindece realmente trauma primara, originea chisturilor de suferinta care l-au tulburat pe Vlad toata viata.

Anunțuri
Comentarii
  1. Histrion spune:

    Iar daca si Pilat din Pont ar fi avut aceleasi complexe ca si Vlaed, care ar fi fost semnul simbolic folosit de crestinii care azi bat cruci cind trec pe linga biserici? Probabil ca acelasi cu acela folosit de soferii nervosi in trafic!

  2. psihologus spune:

    Distractiv! Ia scrie si tu un articol pe blogul tau despre asta. 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s